Publications


Articles in international peer-reviewed journals :

Lefèvre, B., Wiart, L. (2024), « The Creative Economy in Local Territories: Alibaba and Amazon in Territorial Competition, but Ideological Synergy to Bypass Democratic Governance « , in Journal of Marketing Development and Competitiveness, 18(3). https://doi.org/10.33423/jmdc.v18i3.7231

Lefèvre, B. (2023), « How Can the Creative Economy Paradigm Help Us Understand the Processes of Repoliticization Induced by Citizen Mobilization Against Industrial Territorialization Projects ? », SSRN, 12 p.

Lefèvre, B. (2022), « Citizen mobilization strategies in France against territorialization projects of the creative econmy: discourses and paradigms of socio-economic development », in ESSACHES Journal for Communication Studies, vol. 16, 16 p.;

Lefèvre, B., Wiart, L. (2022), « Mobilisation de la société civile contre la localisation d’industries de l’économie créative : les conflits pour la re-politisation des territoires», in L’Espace Politique , revue de Géographie politique et de géopolitique, Université Champagne-Ardennes;

Lefèvre, B., Wiart, L. (2021), « Les hubs eWTP d’Alibaba : une stratégie globale d’articulation d’écosystèmes locaux », in Les Enjeux de l’Information et de la Communication – Gresec, Université de Grenoble;

Lefèvre, B. (2019), « Industries culturelles et économie créative. Quels modèles pour la territorialité de la création ? », in Revue internationale Communication, vol. 36/1 | Avril 2019, De quoi la créativité est-elle le nom ?, U. Laval – Ca ;

Lefèvre, B., Agarwal R., Issarny V., Mallet V. (2019), «Mobile Crowd-Sensing as a Resource for Contextualized Urban Public Policies: A Study using Three Use Cases on Noise and Soundscape Monitoring », Special Issue Sound and the Healthy City, Cities and Health, 22 p.

Angarita, R., Ahvar, E., Ahvar, S., Georgantas, N., Issarny, V, Lefèvre, B. (2018), « Universal Social Network Bus. Towards the Federation of Heterogeneous Online Social Network Services », in Advances in Internet-Based Collaborative Technologies, ACM Transactions on Internet Technology.

Lefèvre, B. & Issarny, V. (2018), « Matching Technological and Societal Innovations: The Social Design of a Mobile Collaborative App for Noise Measurement », in Technological Forecasting and Social Change, « Understanding Smart Cities: Innovation Ecosystems, Technological Advancements And Societal Challenges ».

Book chapters :

Lefèvre, B. (2024), « Local Conflicts Around Creative Development Projects », in Transitions en tension. Controverses et tensions autour des transitions écologiques, dir. A. Catellani & G. Lits, ISTE Edition, Coll. Sciences, société et nouvelles technologies, Ser. Communication, environnement, science et société, p. 25-37.

Lefèvre, B., Wiart, L. (2024), « La construction de territoires créatifs contestée par la société civile : culture et création en conflits », in Les Enjeux de l’Information et de la Communication, n°24/1, 2024, p.77 – 93.

Lefèvre, B. (2018), « Des « villes créatives » aux « Smart Cities » : les acteurs culturels de marges face à de nouveaux récits des territoires », in Editions de l’Aube, Collection villes et territoires, Territoires intelligents : un modèle si smart ?, France.

Other publications :

Lefèvre, B., Wiart, L. (2023), « Rapports de force pour un territoire : l’implantation d’Alibaba à Liège  », Revue Quaderni, 108 | Hiver 2022-2023.

Lefèvre, B., Wiart, L. (2021), « Contestations et résistances sociales: Alibaba et Amazon sous le feu des critiques », in La Revue Nouvelle, 4, 4, p. 65-74

Lefèvre, B. (2018), « L’identité de plasticien : images de soi et construction communicationnelle », in Revue du Palais de Tokyo, La notoriété des artistes au défi de l’économie numérique, Paris ;

Lefèvre, B. (2018), « L’économie créative, un nouveau récit des territoires qui conforte l’idéologie néolibérale  », in Revue Nectart n°6, Comprendre les mutations culturelles et numériques, 1er semestre 2018, p. 70-78 ;